De Britse tatoeëerder Helen Warren maakt realistische zwart/grijze tatoeages vanuit haar eigen Nevermore Studio in Manchester.

Haar werk is geïnspireerd op haar achtergrond in grafisch ontwerp en beeldende kunst. Ze portretteert vaak mooie vrouwen en dieren in zacht zwart en grijs realisme.

We spraken over hoe ze in de branche terecht is gekomen, op welke werken ze het meest trots is en hoe je emotie vastlegt in portretten!

Hoe ben je in de tattoo-industrie terechtgekomen?

Ik wilde al een tijdje de industrie in. Ik raakte gedesillusioneerd door het werken in de grafische ontwerpindustrie en wilde terug naar een meer beeldende kunstomgeving. Het was een uitstapje naar een studio voor een tatoeage die me deed besluiten om mijn fulltime baan op te geven en een stage te beginnen.

Wie heeft je het meest geholpen aan het begin van je carrière?

Sam Barber nam al snel contact met me op en hij trainde me en leerde me alles wat ik weet. Jak Connolly nam me ook onder zijn hoede en gaf me onschatbare zwart/wit-training en kennis. We werkten allemaal in de studio van Sam, North of Winter, en deze ervaring in een grote studio was cruciaal.

Hoe begin je het proces van het ontwerpen van een tatoeage?

Het ontwerpen van een tatoeage doe ik allemaal op mijn Mac, waarbij ik Photoshop gebruik om afbeeldingen te manipuleren. Urenlang internet afspeuren naar afbeeldingen, inclusief mijn eigen bibliotheek, en verschillende concepten bedenken tot ik tevreden ben met het ontwerp.

Wat is de sleutel tot het vastleggen van emotie in je portretten?

Ik heb het gevoel dat emotie vooral wordt vastgelegd in de ogen in portretten. Dit is cruciaal en daarom is het zo belangrijk om goede, duidelijke referenties voor je werk te hebben.

Maak je liever portretten van beroemde mensen of persoonlijke connecties?

Ik geef eerlijk gezegd de voorkeur aan beroemde mensen boven persoonlijke portretten, simpelweg omdat er veel meer referenties zijn voor beroemde mensen, met afbeeldingen van hogere kwaliteit en een direct herkenbaar beeld. Persoonlijke portretten kunnen een moeilijk proces zijn als de foto's oud of snapshots zijn; je weet nooit zeker of je een echte gelijkenis hebt.

Op welke van de tatoeages die je het afgelopen jaar hebt gezet ben je het meest trots?

Dat is een moeilijke vraag; er zijn er een paar die in je opkomen! Ik ben echt trots op mijn Ragnar-tatoeage; dan is er nog de Dead Silence-clown, een portretontwerp voor een been gedaan bij Tattoo Tea Party, een portret en filigraan cover-up, een Freddy Mercury-portret, Anubis, een geisha-thema voor een been... er zijn er heel wat!

Kun je je werkstation voor ons beschrijven?

Mijn machine is de Cheyenne SOL Nova Unlimited, cartridges zijn Cheyenne en KWADRON, inkten zijn World Famous Ink Legendary Black and White House. Mijn opaques zijn de sets van Thomas Carli Jarlier- of Poch Monochromatic-. Ik gebruik meestal INK-EEZE of Hustle Butter C.B.D. Luxe als balsem om mee te werken, Hustle Bubbles schuimwas en mijn groene zeep is van Panthera.

Zijn er stijlen en thema's waar je graag mee werkt?

Ik geniet echt van de dubbele belichtingsstijl van het vrouwelijke gezicht, omdat er zoveel ruimte is voor creativiteit. Ik geniet ook nog steeds erg van dierenthema's.

Heb je advies voor tattoo-leerlingen?

Ik zou ze aanraden om te kijken en te luisteren, alles in je op te nemen. Oefenen en volhouden: het komt allemaal goed, maar het is hard werken en je moet er de nodige uren in stoppen.

Wat heeft de toekomst in petto voor Helen Warren?

In de toekomst wil ik nog steeds tatoeëren; mogelijk een grotere studio met meer ruimte voor andere kunstenaars, hopelijk aan zee of op het platteland, en meer van mijn eigen kunst maken!

We hopen dat je genoten hebt van ons gesprek met Helen Warren. Bekijk haar werk op Instagram of Facebook en bezoek haar op een toekomstige conventie!