Isobel Morton staat vooral bekend om haar ontzettend schattige en kleurrijke ontwerpen, en haar gedetailleerde cover-ups!

Isobel heeft haar eigen privéstudio in Birmingham en creëert prachtige dieren. Ze geeft ontwerpen een griezelige draai, gebaseerd op haar liefde voor Halloween!

We kregen de kans om met Isobel te praten over het proces van cover-ups, hoe ze haar eigen studio heeft gekregen en de kunstenaars die haar het meest hebben geïnspireerd!

Hoe ben je begonnen met tatoeëren en wat inspireerde je om hiervan je beroep te maken?

Al sinds ik heel jong was, ben ik gefascineerd door tatoeages en houd ik van tekenen! Mijn vader was altijd al heel artistiek en ik denk dat ik in zijn voetsporen ben getreden. Toen ik nog een tiener was, ontdekte ik een artiest genaamd Mike Lesage, beter bekend als Mike Giant. Ik vond zijn werk zo mooi dat ik zijn tekeningen altijd probeerde na te maken in mijn schoolboeken (wat niet in de smaak viel bij de leraren) en ze ook op mijn armen tekende!

Ik besloot om te gaan tatoeëren omdat de meeste leraren op school (nadat ik ze had verteld dat ik dat wilde doen) jarenlang tegen me zeiden dat het geen "echt beroep" was. Eén van mijn kunstdocenten en zelfs andere tatoeëerders die ik bezocht, zeiden dat mijn werk niet goed genoeg was. Ik had de drang om hen het tegendeel te bewijzen.

Ik vond het ook een geweldig idee dat mensen mijn kunstwerk permanent op hun lichaam getatoeerd wilden hebben... en omdat tatoeages mij op meer dan één manier hielpen, wilde ik dat ook voor andere mensen doen. 

Hoe hebben je opleiding en ervaring je werk als tatoeëerder beïnvloed?

Dat is een goede vraag!

Wat betreft de opleiding, daar had ik niet veel van. Ik heb bijna 2 jaar geprobeerd om direct na school een leerplaats te krijgen. Uiteindelijk kreeg ik een leerplaats, maar dat werkte niet op de lange termijn. Het was niet de studio zelf die slecht was, het was en is nog steeds een GEWELDIGE studio met een ongelooflijke eigenaresse, Annette Bates. Ik denk dat het feit dat ik om de week naar de studio kwam wanneer ik vrij kon krijgen van mijn werk om te vragen om een leerplaats, liet zien hoe graag ik de kans wilde krijgen om mezelf te bewijzen. Uiteindelijk gaf ze me een kans en zag dat ik dingen op de juiste manier wilde leren.

Netty was ontzettend aardig tegen mij en liet mij zien wat ze kon! Het allerbelangrijkste is dat ze me alles heeft geleerd over hygiëne in de sector, hoe ik respectvol moet zijn en hoe ik NOOIT mag stoppen met het stellen van vragen. Het is iets wat ik altijd bij me draag, en dat is dat je nooit moet stoppen met het willen verbeteren van je vak. Ik zal haar altijd dankbaar zijn. 

Wie of wat heeft de grootste invloed gehad op jouw tatoeagestijl? 

Oh man, dat is een moeilijke! Ik ben opgegroeid met anime en ik denk dat dat een grote invloed heeft gehad op mijn werk. Al die kleuren, grote, opvallende lijnen en alles is zo schattig!

In de begintijd van mijn carrière als tatoeëerder keek ik naar het werk van zoveel verschillende artiesten voor inspiratie. Maar we hadden toen nog niet het plezier van Instagram, dus het bezoeken van conventies en het bekijken van tatoeageshows was een tijd lang alles.

Ik keek echt enorm op tegen Leah Moule en Dawnii Fantana. Ik was erg blij dat Dawnii mij in haar studio liet komen om haar werk en haar tekeningen te bekijken. Ook mocht ik mee naar de schilderavonden die zij zo nu en dan organiseerde. En Jamie Lee Knott, zijn werk is gewoonweg waanzinnig en ik heb het geluk gehad om een tijdje met hem te mogen samenwerken. Ik hoop dat ik ooit net zo goed word als hij! 

We zien dat Halloween een van jouw favoriete seizoenen is. Wat is jouw favoriete griezelige kunstwerk?

Ik hou zó ontzettend veel van Halloween! Als ik de hele tijd griezelige dingen kon tatoeëren, zou ik dat niet erg vinden. Ik denk niet dat ik een favoriet zou kunnen kiezen!

Ik heb van elk project genoten. Ik vind het geweldig om schattige dingen te maken die geïnspireerd zijn op Halloween. Denk bijvoorbeeld aan Disney-figuren, boswezens en kleine spookjes. Dat vind ik zo leuk om te doen!

Als ik er één moet kiezen, denk ik meteen aan een groot Disney-kasteel met pompoenen en kleine vleermuizen die eromheen vlogen. Dat was superleuk! 

Welk kunstwerk, tatoeagegerelateerd of niet, heeft een blijvende indruk op je gemaakt?

Er is een schilderij van een groot, rood hert dat The Monarch of the Glen heet en dat ik echt geweldig vind. Het was een schilderij dat mijn grootouders jarenlang in hun huis hadden hangen en ik vond het altijd prachtig! Ik heb trouwens ook een print van hetzelfde schilderij in mijn huis hangen.

Het deed mij altijd denken aan de momenten waarop ik mijn familie zag bij speciale gelegenheden. Ik heb het zelfs laten tatoeëren als rugstuk door de supergetalenteerde Nick Baldwin. Ik moet het nog afmaken (sorry Nick)! Het is een van de weinige tatoeages die ik heb laten zetten die enige betekenis heeft. Die tekening roept bij mij altijd herinneringen op aan de fijne momenten met mijn familie. 

Welk type materialen gebruik je het liefst en waarom? Zijn er specifieke merken die je aanbeveelt voor machines en cartridges?

Vroeger wilde ik absoluut coil machines gebruiken! Ik was helemaal weg van de machine die ik gebruikte voor lijnen, een Aaron Cain. Het heeft lang geduurd voordat ik stopte met het gebruik van coils, maar uiteindelijk moest ik toch overstappen omdat ik last kreeg van mijn pols na het jarenlang gebruiken van coils.

Ik gebruik nu de FK Irons Flux, het is het enige apparaat dat ik heb gevonden dat nog steeds hetzelfde effect heeft als een coil en ik gebruik het voor werkelijk alles! De Xion van FK Irons was ook geweldig! En ik moet toegeven dat het geweldig is om een draadloos apparaat te hebben.

Ik heb de neiging om verschillende merken naalden te gebruiken, maar ik ben dol op de TATSoul Envy-cartridges, vooral voor lijnen. De Ghost Pink-cartridges zijn ook geweldig om te gebruiken. Ik gebruik ook graag de Stellar 2.0-cartridges als ik ze kan krijgen! Ze zijn zo vloeiend, vooral bij dikke lijnen. Ik heb altijd moeite om een goede cartridge voor powerlining te vinden, maar met de Stellar 2.0 heb ik totaal geen problemen. Ik vind ze geweldig!

Wat betreft coil machines zou ik alleen Black Claw gebruiken! Wat waren het fijne naalden om te gebruiken! 

Kunt je ons vertellen welke nazorgproducten onmisbaar zijn tijdens het tatoeëren?

Ik vind het altijd heel belangrijk om de klant te vragen wat hij of zij in het verleden heeft gedaan om te genezen, hoe dat voor hem of haar heeft gewerkt en welke behandelingen hij of zij heeft gebruikt. Vroeger maakte ik mijn eigen aftercare-producten, en daar heb ik samen met mijn goede vriendin en kunstenares Sophie Berridge een aantal jaar aan gewerkt om ze te perfectioneren! 

Er zijn een aantal verschillende nazorg- en studioproducten die ik ten zeerste aanbeveel, waaronder BUTTERLUXE - de balsems en boters zijn geweldig voor het genezingsproces en om te gebruiken tijdens het tatoeëren. De groene zeep is ook geweldig om te gebruiken, ik koop altijd de versie met kersengeur!

Ik raad ook aan om een second skin te dragen, vooral voor mensen die veel buiten sporten. Ik snap dat het niet voor iedereen is, maar ik ben er dol op en gebruik meestal Dermalize of BUTTERLUXE voor een second skin.

Wat ik altijd in mijn studio heb is toverhazelaar. Het werkt wonderbaarlijk kalmerend en vermindert roodheid van de huid. 

Heb je bijzondere verhalen van klanten of favoriete tatoeages die eruit springen in je carrière?

Eén van mijn favorieten is eigenlijk iemand bij wie ik een grappige tatoeage heb gezet. Ik had een ontwerp op de plank liggen dat ik graag wilde uitvoeren, en een klant besloot dat hij daarvoor langs wilde komen. We hebben ontzettend genoten en hebben erg gelachen om de tatoeage toen deze klaar was.

Hij draaide zich naar mij om en zei: 'Oké, nu is het jouw beurt!” waarop ik zei: "Oké, wat wil je op mij tatoeëren?". Hij raakte toen uiteraard in paniek, want hij maakte een grapje (en had nog nooit een tatoeage gezet), maar ik zei dat ik hem er doorheen zou praten.

Uiteindelijk kreeg ik een klein girafje op mijn arm, het is een van mijn favoriete dieren. Ik vind dat het heel goed gelukt is! Die man is nu mijn echtgenoot en ik heb nog steeds dat girafje op mijn arm getatoeëerd!

Zien we je binnenkort op een conventie?

Misschien wel! Volgend jaar ga ik weer op een aantal festivals werken, zoals Download en The Vegan Camp Out. Dat zijn erg leuke festivals en het is leuk om met nieuwe mensen te praten. Ik zou me graag aanmelden voor een aantal verschillende conventies, dus ik hoop dat je me op een aantal shows ziet! 

Hoe zie je je tatoeëercarrière in de toekomst? En zijn er bepaalde doelen of projecten waar je naar uitkijkt?

Ik zou graag meer willen reizen voor mijn werk en meer gastplekken willen doen met geweldige artiesten! Ik zou dolgraag conventies in de Verenigde Staten organiseren. Ik zou er eentje organiseren in Austin, Texas, maar dat ging niet door vanwege COVID. Ik zou ook graag weer in Texas willen werken. Het was een tijdje mijn tweede thuis en ik mis iedereen daar. 

Mijn voornaamste doel is om mijn gezondheid te verbeteren, zodat ik weer fulltime kan tatoeëren. 

We hopen dat je genoten hebt van ons gesprek met Isobel Morton! Bekijk meer van haar werk op Instagram!