Peggy Brown is de beste magisch-realistische tatoeëerder van Bristol. Ze tekent met de hand sierlijke motieven en denkbeeldige bloemen die rond het lichaam vloeien.

Peggy heeft in haar privéstudio Cosmic Garden in Bristol een rustgevende, creatieve artistieke studio gecreëerd, waar ze haar prachtige magisch-realistische tatoeages kan maken.

We spraken met Peggy over haar ervaringen in de tatoeagebranche, haar onmisbare benodigdheden, geduld met jezelf en hoe Cosmic Garden past binnen de bloeiende tatoeagescene van Bristol!

Hoe lang tatoeëer je al en hoe ben je begonnen?

Het begon allemaal met de eerste tatoeage die ik ooit liet zetten. Destijds waren er nog niet zoveel tatoeëerders en sociale media, en ik wachtte al een paar maanden op mijn afspraak met deze man. Hij liet mij die dag een kleine pasteltekening van mijn ontwerp zien. Het was magisch om te zien hoe die tekening een tatoeage werd! Het was niet zo pijnlijk als ik dacht en ik vond het fijn dat ik het voor altijd kon koesteren.

Het was een ervaring die mij een prachtig kunstwerk op mijn lichaam opleverde. Ik voelde me meteen beter over mezelf (ondanks dat de tatoeage op een verborgen plek zat) en het hielp me enorm om mijn zelfbeeld te ontdekken en later en wie ik was. Het was een creatieve branche met een soort energie-uitwisseling die uiteindelijk heel lonend was. Inmiddels tatoeëer ik al 13 jaar en ik kan zeggen dat het niet alleen een baan is, maar ook een levensstijl waar ik heel dankbaar voor ben. Ik ben blij dat het mij op deze manier heeft bereikt!

Ik wist dat ik iets wilde ontwerpen toen ik opgroeide, maar ik wist nog niet dat ik het voorrecht zou krijgen om menselijke lichamen en huiden te ontwerpen!

Hoe zou je jouw tatoeagestijl omschrijven aan iemand die jouw werk nog niet kent?

Ik schaar mijn tatoeagestijl graag onder de noemer ‘magisch realisme’. Ik hou van de natuur en ik vind het heerlijk om de flow van het lichaam te gebruiken om het te complementeren. Ik voeg graag dingen toe aan mijn werk, zoals wervelingen, wolken en botanische ornamentele motieven, denkbeeldige bloemen en alle magische, mystieke zaken. Het bestaat, maar het bestaat eigenlijk niet. Het kan alles voorstellen wat je maar wilt.

Ik houd er ook van om grootschalig werk te doen. Ik vind het geweldig om ogen en een beetje magisch stof toe te voegen, en het allerleukste is als ik er ook nog een smiley op kan zetten (daar word ik nogal vaak om gevraagd). Mijn tatoeages worden op maat gemaakt, dus ze wikkelen zich vaak om het lichaam heen. Ik gebruik opvallende contouren en veel contrast, met verschillende schaduwtechnieken voor verschillende gradaties om het geheel tot leven te brengen.

Hoe heeft jouw stijl zich ontwikkeld sinds je bent begonnen met tatoeëren?

Ik wist niet dat ik een stijl had - of dat ik uit de losse pols kon tatoeëren - totdat ik het daadwerkelijk probeerde! Ik had moeite met de stencil en mijn klant had genoeg vertrouwen in mij, dus ik probeerde het gewoon. Het voelde meteen goed, de angst voor de stencil was verdwenen en het was een heel bevrijdend gevoel. Uiteindelijk had ik het gevoel dat ik op de goede weg zat, dus begon ik het vaker te doen. Ik ging meer met de vorm van het menselijk lichaam werken en ging grootschaliger aan de slag. Het leek alsof ik alles overal passend kon maken, omdat ik het gewoon kon tekenen!

Werken met de vrije hand is een geweldige vaardigheid, maar in het begin had ik er moeite mee. Zoals alles, vereist het oefening. Omdat je geen referentietekening hebt, moet je leren de uiteindelijke tatoeage in je hoofd te zien.

Ook had een tijdje geen tekeningen meer van de tatoeages die ik zette. Natuurlijk had ik een foto van de tatoeage, maar ik besefte al snel dat ik een manier moest vinden om ook daadwerkelijk een tekening te maken van de tatoeage die ik zette. Mijn stijl blijft zich ontwikkelen met elke klant die zijn vertrouwen in mij en mijn visie stelt. Vooral bij werk op grotere schaal, waarbij mensen steeds weer bij je terugkomen om de reis voort te zetten.

Ik heb klanten van over de hele wereld en de meesten van hen geven mij de volledige vrijheid om te doen wat ik het beste bij de ruimte vind passen. Het is een geweldig gevoel, maar soms ook heel beangstigend, omdat je weet dat je altijd je beste werk moet leveren!

Teken je je ontwerpen uitsluitend met de hand?

De afgelopen jaren heb ik veel verschillende manieren geprobeerd om mijn visie op de huid aan te brengen. Ik denk dat een combinatie van de vrije hand en een stencil voor mij de beste manier is. Ik denk dat ik me een tijdje schuldig heb gevoeld omdat ik niet alles kan tekenen, of omdat het zo lang duurt voordat ik iets op de huid teken zoals ik wil. Ik vergat dat de menselijke huid geen plat vel papier is en dat ik geen iPad ben!

Daarom ben ik gestopt met het mezelf moeilijk te maken en maak ik tegenwoordig samen met mijn klant een ruwe schets van het ontwerp op papier, zodat zij zich kunnen voorstellen wat we gaan doen! Bij lastige ruimtes teken ik liever direct op de huid, maar bij grotere werken schets ik ze liever op papier en gebruik ik dat als uitganspunt voor een stencil, vooral als het een paar sessies gaat kosten.

Hoe ben je tot het besluit gekomen om Cosmic Garden op te richten en welke uitdagingen kwam je tegen?

Het was meer dat Cosmic Garden mij vond, dan dat ik het probeerde op te zetten. Midden in de pandemie verhuisde ik naar een nieuwe stad om een rustig bestaan op te bouwen en me volledig te richten op mijn tatoeageavontuur. Ik vond nieuwe vrienden en raakte snel gewend; het ontmoeten van nieuwe mensen bracht frisse ideeën, nieuwe energie... we hebben allemaal een heel eigen magische manier van zijn in de studio, dus het was gewoon logisch om op een dag een kleine plek op te zetten waar we ons best kunnen doen. “Cosmic Garden” resoneerde bij ons allemaal, en het werd gecreëerd. Nu verspreiden we gezamenlijk ons beetje magie!

Wij zijn een klein team en dat onderscheidt ons volgens mij van de andere grote tattoostudio's. Het voelt persoonlijker. Ik denk dat mensen dat voelen als ze bij ons binnenkomen en dat waarderen ze.

De grootste uitdaging was om een studio op een goede plek te vinden. Ik had een team van getalenteerde artiesten die met mij wilden samenwerken, maar ik had geen ruimte om met hen allemaal samen te kunnen werken! Het was stressvol en het kostte me energie, maar ook tijd, vriendschappen en liefde.

Kun je ons iets vertellen over de andere artiesten waarmee je samenwerkt?

Momenteel werk ik samen met twee geweldige vrouwen: El Ruby, die illustratief werk met zwarte tinten maakt, en Emily, die traditioneel kleurenwerk maakt. We hebben elkaar allemaal gevonden door het tatoeëren en ik heb het gevoel dat we elkaar elke dag weer redden. Tatoeëren is niet alleen ons werk, we zijn allemaal artiesten die tekenen, schilderen, boeken schrijven en ook buiten het tatoeëren om creatief zijn. Ik vind het heerlijk om omringd te zijn door mensen die mij inspireren, en deze twee dragen daar zeker aan bij!

Hoe passen jij en je studio in de tattooscene van Bristol?

De tattooscene in Bristol is momenteel gigantisch; er zijn talloze tatoeagestudio's en talloze artiesten om uit te kiezen. Ik denk dat het belangrijk is om te begrijpen dat het mensen niet meer zoveel uitmaakt in welke sector je actief bent. Het gaat meer om wie je bent als kunstenaar en wat je doet. Ze komen naar jou toe voor jouw kunst.

Onze Instagram-feed is wat de flashwall vroeger was in de oude tattoostudio's. Je hoeft niet meer naar de tattoostudio om ze te bekijken! Je kunt de Instagram-feed van je artiest bekijken en vragen om aangepast werk of een flash kiezen. Ik vind het geweldig en het is zeker nuttig voor ons allemaal als artiest om zoveel online exposure te hebben, maar het is ook best eng hoe makkelijk het allemaal van je afgepakt kan worden en door andere mensen gebruikt kan worden. Er is een verschil tussen geïnspireerd raken en mensen oplichten. Er is ook een verschil tussen het zijn van een “Tatoeëerder” en het zijn van een “Tatoo-artist”.

Kun je ons iets vertellen over de machine en de naalden die je gebruikt, en welke instellingen je gebruikt om duidelijke lijnen en stippellijnen te maken?

Ik begon met Bishop, probeerde allerlei andere opstellingen, waaronder coils, en kwam uiteindelijk toch weer bij Bishop uit. Op dit moment gebruik ik de Bishop Wand met hun power packs. Het ligt heel gemakkelijk in de hand en een nette set-up. Ik vind het geweldig. Ik gebruik ook Stellar-naaldcartridges. Ik speel graag met spanning als het om schaduw gaat!

Hoeveel tatoeages heb je en heb je favorieten?

Mijn lichaam heeft veel lagen en het is vrijwel 3/4 gedaan - Ik heb overal op mijn lichaam een tatoeage. Sommige daarvan deed ik omdat ik wilde zien hoe erg het eigenlijk pijn doet (die dagen zijn voorbij!!) en sommige zijn gezet omdat ik ze er zo mooi uit vond zien. Ik heb altijd wat moeite gehad met mijn zelfbeeld, maar ik kan wel zeggen dat tatoeages me 100% hebben geholpen en dat ze het beste zijn wat ik ooit voor mezelf heb gedaan. Ik voel me niet alleen mentaal sterker, maar ik heb ook meer compassie met mijn klanten als ze een tatoeage laten zetten, want ik weet precies hoe dat voelt.

Ik heb een paar favorieten. Ik heb kleine Japanse wolkjes van GANJI bang op mijn sleutelbeenderen en ik heb wat Spider Sinclair naaldwerk op mijn nek. Ik ben dol op de magische sterren op mijn handpalmen, gezet door Grace Neutral, en op mijn sleeve met witte inkt, gezet door Steven McKenzie. Tijdens mijn reizen door Europa, Nieuw-Zeeland en de westkust heb ik een aantal prachtige tatoeages verzameld. Die roepen altijd mooie herinneringen op!

Wat brengt de toekomst voor Miss Peggy Brown?

Ik hoop dat de toekomst voor Miss Peggy Brown meer vredige dagen met zich meebrengt, veel liefde, kunst en handwerk, gezondheid en de mogelijkheid om te blijven creëren en in contact te komen met nog meer geweldige artiesten en mensen!

Ik zou ook dolgraag een boek willen maken met al mijn tekeningen, waarin ik mijn eerste decennium als tatoeëerder kan samenvatten. En ik zou het geweldig vinden om in mijn geboorteland Polen te kunnen tatoeëren en creatief aan de slag te gaan, want daar heb ik nog geen kans toe gehad. Duimen maar!

Hartelijk dank aan Miss Peggy Brown voor dit betoverende gesprek! Bekijk meer van haar werk op Instagram, bekijk het werk dat wordt gemaakt bij Cosmic Garden en boek een afspraak om jouw eigen stukje magisch realisme te bemachtigen!