De in Nieuw-Zeeland geboren en getogen tattoo-artiest Nick Noonan werkt vanuit zijn eigen Magna Studio in Tai Tapu en maakt ongelooflijke grootschalige tatoeages in zowel kleur als zwart en grijs.

Nick's tatoeages zijn sterk geïnspireerd door Japanse tattoo-stijlen en bevatten zowel realisme in kleur als zwart en grijs en zijn over de hele wereld bekend om hun detail en onderscheidende lichteffecten.

We spraken over hoe hij een carrière in tatoeages nastreefde, wie hem gedurende zijn hele carrière het meest inspireerde, en over zijn droomtattooproject!

Hoe lang werk je al bij Magna Tattoo en wie werkt daar samen met jou?

Ik opende de locatie van de studio ongeveer drie jaar geleden met een andere persoon - de studio had toen een andere naam. Ik heb de locatie meer dan een jaar geleden omgedoopt tot Magna. We hebben grote plannen voor Magna in de toekomst, waaronder een verhuizing naar een grotere studio in de stad. Ik werk samen met drie andere kunstenaars, allemaal goede vrienden van mij.

Ben Clark werkt al het langst met ons samen - hij is gespecialiseerd in boterzacht neo-traditioneel, en het onderwerp is voornamelijk dieren en inheemse vogels uit Nieuw-Zeeland. Ricky Flavell en ik hebben het grootste deel van onze carrière samengewerkt; hij is gespecialiseerd in zeer dynamisch illustratief werk, samen met zwart en grijs realisme. Becky Herbison is gespecialiseerd in alles wat met popcultuur te maken heeft en brengt haar uitgesproken tekenstijl met prachtige secundaire lichtbronnen mee in haar tatoeages.

We hebben ook de geweldige Ainsley, zij regelt alles achter de schermen om ervoor te zorgen dat alles zo goed mogelijk verloopt. Als je ons een e-mail hebt gestuurd, heb je te maken met Ainsley. Ze zorgt ervoor dat klanten zich welkom voelen en geeft je alle informatie die je nodig hebt om door ons getatoeëerd te worden.

Hoe zou je je tatoeëer-stijl omschrijven?

Ik heb het horen omschrijven als neo-Japans, maar ik weet niet zeker of ik het daar helemaal mee eens ben. Ik ben niet gespecialiseerd in neo-traditioneel maar in realisme, dus mijn doel was om elementen van realisme op een vreemde manier samen te smelten in de structuur van Japanse tatoeages, met behulp van elementen zoals meerdere lichtbronnen en realistische texturen. De dynamische vormen zijn meer geïnspireerd door de uniek gedraaide anatomie van de Japanse kunst. Ik hou van de verwrongen vingers en ledematen van traditioneel tekenen, dus ik probeer dat op een meer eigentijdse en realistische manier vast te leggen. Ik weet niet zeker of ik een definitief antwoord heb, dus ik ga voor "een vreemde mix van Japans en realisme" en laat de rest over aan de publieke opinie.

Werk je liever in kleur dan in zwart en grijs?

Zwart en grijs is een superleuke stijl en ik vind het persoonlijk erg leuk omdat ik er heel veel op mijn huid heb. De uitdaging en extra tools die ik binnen kleur heb, betekenen echter dat ik er de voorkeur aan geef om ermee te tatoeëren. Het creëren van secundaire lichtbronnen is een groot deel van mijn persoonlijke stijl, en ik leg veel nadruk op die kleine details samen met kleurtextuur. Heldere kleuren contrasteren met natuurlijke tinten is helaas niet mogelijk met enkel zwart en grijs.

Wat is de vreemdste tatoeage die je ooit is gevraagd te zetten?

Heel vroeg in mijn carrière, toen ik ongeveer 2-3 jaar bezig was, hadden we een walk-in voor iemand die een symbool op zijn gezicht wilde hebben. Ik herinner me dat ik erg aarzelde om het te doen - het was een pentagram op het voorhoofd. We vertelden hen dat het niet lichtvaardig moest worden opgevat en dat ze er verder over na moest denken. Later kwamen ze terug en heb ik het getatoeëerd. Ik herinner me dat ik extreem nerveus was omdat het mijn eerste gezichtstatoeage was. De tatoeage is heel netjes geworden en de klant was blij. Achteraf gezien was ik te vroeg in mijn carrière om te beseffen hoe erg taboe dat was.

Op dit punt zou ik heel specifiek willen zijn over tegen wie ik ja zou zeggen met betrekking tot een gezichtstatoeage, ik denk dat ik er in mijn carrière maar 2-3 heb gezet. Uiteindelijk nemen mensen hun eigen beslissingen, maar als branche hebben we niet voor niets ongeschreven regels. Ik denk dat we als artiesten soms de verantwoordelijkheid hebben om gewoon nee te zeggen.

Welke tattoo-artiesten die vandaag werken, inspireren je echt?

Ik had veel artiesten die me al vroeg in mijn carrière inspireerden, persoonlijk of via Instagram. Ik zou talloze artiesten kunnen noemen die ik niet heb ontmoet naar wie ik nog steeds opkijk, maar er zijn drie artiesten die me persoonlijk echt hebben geholpen.

De eerste was Andrew Swarbrick van Left Hand Path. Ik heb jaren met Andy gewerkt bij LHP. Toen begon ik het tatoeëren op een meer artistieke, professionele manier te benaderen. Hij leerde me over compositorische balans en verschillende lichtbronnen. Toen begon ik getatoeëerd te worden door mijn tweede invloed, Matt Jordan van Ship Shape. Matt was mijn sleeve aan het tatoeëren en beantwoordde alle vragen die ik hem stelde - hij speelde een grote rol in mijn technische ontwikkeling, met name hoe ik tatoeëerde. Mijn derde opmerkelijke invloed was Ben Kaye, we werkten een aantal jaren samen bij Ship Shape. Ben was echt cruciaal voor mijn artistieke en professionele ontwikkeling, hij leerde me dingen als kleurenmenging, textuurtechnieken en compositietrucs, samen met meer fundamentele dingen zoals communiceren met klanten, en inspireerde me om tatoeëren meer als een beroep te zien.

Enkele opmerkelijke vermeldingen van het internet: ik vind het geweldig hoe dynamisch het werk van James Tex is en Steve Moore is een van mijn favoriete kleurkunstenaars.

Als je met iemand een samen een stuk zou kunnen maken, met wie zou dat dan zijn?

Ik heb in het verleden een aantal keren samengewerkt, elk met zijn eigen uitdagingen en beloningen. Ik zou graag een samenwerking aangaan met Rich Harris van Dark Horse Collective in het VK, ik ben echt dol op zijn grootschalige kleurenwerk, het heeft zo'n sterke impact. Ik zou er ook graag een doen met Chris Rigoni van Ravens Hollow in Australië. Zijn combinatie van verschillende texturen en solide realistisch werk zou erg leuk zijn om mee samen te werken! Wie weet... misschien hebben we al wat dingen in de pijplijn.

Kun je ons alsjeblieft meenemen door je werkstation?

Natuurlijk, ik gebruik een 3,5 slag Cheyenne SOL Nova Unlimited. Ik hou van de balans van de machine en hoe gemakkelijk hij te gebruiken is - en de bouwkwaliteit is superhoog. Ik gebruik ook Cheyenne-patronen. Ik gebruik bijna altijd deze set naalden: 3RL, 7RL en 9RL (allemaal 10 gauge), 7M (12 gauge), 9RM en 15RM (12 gauge) en 7RS en 9RS (12 gauge). Voor inkten gebruik ik vooral Fusion en doe dat al jaren. Ik ben super comfortabel met het pigment, sommige van mijn favorieten zijn Mandarin Orange en Dirty Orange, ik hou ook echt van alle Opaque Blue- series. Ik spetter wat andere kleuren zoals Dermiglo grijs en sommige van Eternal. Ik gebruik daarna Hustle Butter's schuimwassing op elke tatoeage - ik vind het geweldig om de huid zachtjes te reinigen na een lange sessie.

Wat is het leukste aan tatoeëerder zijn?

Oh dat is een moeilijke. Ik maak constant grapjes over hoe ik geen baan heb. Ik kan eigenlijk de hele dag met mijn vrienden rondhangen en op geweldige mensen tekenen. Ik zou zeggen dat de drie belangrijkste redenen zijn: ten eerste lijkt tatoeëren een van de beste financiële manieren om jezelf artistiek uit te drukken. De branche is al jaren sterk en beloont nieuwe en frisse perspectieven. Het lijkt steeds meer wegen te openen voor kunstenaars om een goed inkomen te verdienen.

Ten tweede zou ik zeggen de mensen. Ik blijf interessante klanten en mensen ontmoeten via tatoeëren, ik heb al mijn goede vrienden gevonden via tatoeëren en veel van mijn klanten hebben echt interessante banen en/of ervaringen die ze met mij delen. Verrassend genoeg ben ik eigenlijk niet zo'n mensenmens, maar tatoeëren heeft me de sociale vaardigheden geleerd die ik nodig heb om te genieten van de boeiende gesprekken die ik met klanten heb.

Tot slot vind ik de persoonlijke ontwikkeling erg leuk en heb ik het gevoel dat ik vooruit ga. Soms denk ik erover om 's avonds laat niet te werken of thuis te werken, maar ik denk dat het zwaard aan twee kanten snijdt. Die werkdruk kan verpletterend zijn, maar ik vind het erg nuttig om me vooruit te helpen. Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen carrière is eng maar ongelooflijk lonend.

Wat is de beste manier om tot rust te komen na een hele dag tatoeëren?

Ik probeer niet te doomscrollen! Ik kijk nogal wat naar YouTube, ik geniet van veel videogamevideo's en Magic the Gathering- content. Ik luister ook naar luisterboeken. Mijn vriend Ricky met wie ik werk, heeft Warhammer- boeken geïntroduceerd, dus ik probeer zo nu en dan een boek te lezen. Ik hou van het idee dat tattoo-artiesten "cool" zijn, ik ken zoveel tattoo-artiesten die complete nerds zijn!

Wat heeft de toekomst in petto voor Nick Noonan?

Ik heb ben momenteel veel grote ideeën bezig! Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik mijn hoogste punt al heb bereikt. Ik zal doorgaan met het uitproberen van nieuwe technieken en mijn stijl naar een hoger niveau tillen. Het aantal conventies zal dit jaar goed zijn, ik wilde er weer aan beginnen na COVID. We steken veel energie om van Magna de studio te maken die we ons allemaal voorstellen. Dit vereist een grotere studio en meer werk van mezelf en mijn geweldige team. In een later stadium zou ik het tatoeëren willen vertragen en naar een meer op CGI gerichte carrière willen gaan, hoewel dat op dit moment waarschijnlijk nog minstens een half decennium duurt, omdat ik nog steeds enorm veel plezier beleefaan tatoeëren.

We hopen dat je het leuk vond om alles te horen over de meningen en ervaringen van Nick Noonan - en vergeet niet om zijn werk te bekijken op Instagram of Facebook!