Paddy Dundon staat vooral bekend om het creëren van uitzonderlijke zwart-grijze tatoeages!

We kregen de kans om meer te weten te komen over wat hem inspireerde om een tatoeëerder te worden en over zijn advies voor leerlingen en beginnende tatoeëerders.

Lees ons gesprek met hem en kom meer te weten over de technieken die hij gebruikt om textuur en contrast te creëren in zijn tatoeages, en zijn favoriete tatoeagebenodigdheden, waaronder inkt en nazorg!

Wie of wat inspireerde je om te gaan tatoeëren?

Mijn vader had nogal wat traditionele tatoeages, waar ik al op jonge leeftijd door gefascineerd was. Dat was de reden dat ik oorspronkelijk geïnteresseerd raakte in tatoeëren. Ik kan me ook geen tijd herinneren dat ik niet op de een of andere manier aan het tekenen of creëren was. 

Er was een plaatselijke winkel in de stad die tatoeagetijdschriften verkocht. Die begon ik te verzamelen toen ik nog een kind was. Dat was begin jaren 2000, dus er waren toen nog weinig tot geen sociale-mediaplatforms. Hierdoor leerde ik het werk kennen van kunstenaars die destijds echt vernieuwend waren, zoals Guy Aitchison, Xed le Head, Mike Rubendall en Jeff Gogue, om er een paar te noemen.Het was voor mij de toegangspoort tot de cultuur van het tatoeëren en ik wist dat dit was wat ik met mijn leven wilde doen. 

Als tiener was ik een echte plaaggeest in de plaatselijke tattooshops, met vragen om leerlingplaatsen en parttime banen. Ik werd een paar keer geweigerd, maar uiteindelijk werd het voor een van de winkels makkelijker om mij daar te laten werken, in plaats van mij steeds maar te laten oprotten. 

Hoe zou je je tatoeagestijl omschrijven?

Dit is een lastige vraag. Ik denk dat ik meer een blackwork-kunstenaar ben. Maar het bereiken van een herkenbare stijl was iets waar ik een tijdje mee bezig was, dus besloot ik om mijn technische vaardigheden te verbeteren en me te richten op wat een goede, solide en leesbare tatoeage maakt.

Ik heb geprobeerd mij te baseren op de traditionele idealen van een solide lijnvoering, veel contrast en compositie. Mijn belangrijkste doel is een tatoeage die lang meegaat en leesbaar is.

Ik begon met het ontwerpen en tekenen met deze waarden in gedachten en misschien is hieruit wel mijn persoonlijke stijl ontstaan. Ik vind het ook leuk om ontwerpen te maken die structuur, vloeiendheid of symmetrie met het lichaam hebben. De ornamentale en florale aspecten van mijn werk helpen hierbij. 

Ik word ook enorm geïnspireerd door gotische beelden, architectuur, films en boeken. Dit zorgt ervoor dat mijn werk een donkerdere stijl heeft. 

Wie of wat heeft jouw stijl het meest beïnvloed?

Ik heb een lange lijst met uiteenlopende invloeden en inspiratiebronnen als het gaat om tatoeëren en design. Ik bewonder het werk van Mike Rubendall, Paul Dobleman en Jack Rudy vanwege de traditionele basisprincipes, het leveren van solide, schoon werk en de kennis en ervaring die ze hebben op het gebied van het aanbrengen en samenstellen van tatoeages.

Ook Thomas Hooper, Jondix, Kelly Violence, Rob Borbas en Alex Tabuns verleggen de grenzen van geometrische tatoeages en Blackwork. Deze kunstenaars en nog veel meer inspireren mij enorm.

Toen ik begon met gastplekken, had ik het geluk dat ik met een aantal geweldige artiesten mocht samenwerken. Eén van hen was Bruno Santos. Ik heb het geluk gehad om in de loop der jaren met Bruno te mogen samenwerken op gastplekken en verschillende conventies. Hij heeft veel invloed op mij gehad en is een van de aardigste jongens die je in de Ierse tattooscene kunt tegenkomen. Hij was erg open over zijn uitgebreide kennis en heeft mij enorm geholpen met de meer technische aspecten van Blackwork die ik al vroeg in mijn carrière probeerde te bereiken. 

Gebruik je bepaalde technieken om de complexe schaduwen en texturen in je tatoeages te creëren?

Ik probeer beelden te creëren die textuur hebben, leesbaar zijn en lang meegaan. Ik houd er ook van om symmetrie en vloeiendheid in mijn werk te verwerken.

Ik gebruik stippelschaduw voornamelijk om texturen en schaduwen te creëren. Hiervoor gebruik ik voornamelijk strakke 3RL's en 5RL's met een beetje magnum-shading voor de donkere gebieden.

Ik gebruik ook graag effen zwarte vlakken in mijn werk om beelden met een hoog contrast te creëren. 

Heb je met andere artiesten samengewerkt? Zijn er artiesten met wie je graag zou willen samenwerken, maar waar je nog geen kans voor hebt gehad?

Ik heb nog nooit samengewerkt met andere tatoeëerders, maar het is zeker iets waar ik in de toekomst naar uitkijk. 

Een paar jaar geleden deed ik mee aan het 'Hands Project', een artistieke samenwerking met Andy (yogiXIII), eigenaar van Stay True in Dublin en organisator van conventies. Dit project is naar veel internationale conventies gereisd. In de loop der jaren heb ik ook samengewerkt aan split sheet flash- en kunstprojecten met een aantal zeer getalenteerde vrienden en collega's.

Zijn er artiesten waar jij graag een tatoeage van zou willen?

Er zijn er te veel om op te noemen, maar enkele die eruit springen zijn Valerie Vargas, Thomas Hooper, Paul Dobleman, Austin Maples en Rodrigo Kalaka, om er maar een paar te noemen.

Ik bewonder deze artiesten al jaren, maar heb nog nooit de kans gehad om door hen een tatoeage te laten zetten.

Gefeliciteerd met je sponsoring door Hustle Butter! Wat zijn jouw favoriete Hustle Butter-producten?

Hustle Butter heeft een aantal geweldige producten die ik al jaren gebruik, dus ik was erg blij dat ze mij sponsorden. Ik gebruik HBD Foam en Process Butter voor al mijn tatoeages en ik kan deze producten van harte aanbevelen. Het beste wat ik ooit heb gebruikt, en het ruikt heerlijk.

Welke zwarte inkt gebruik je en hoe zorg je ervoor dat deze opvalt?

Ik gebruik Dynamic Black Union Ink voor het tekenen en voor het mengen van mijn grijstinten. Voor mijn packing- en donkere tinten gebruik ik Eclipse Black Ink of Panthera XXX. Ik heb in de loop der jaren veel verschillende merken voor zwart gebruikt, maar ik vind dat deze het beste zijn voor een geweldig genezen resultaat.

Hoe ziet jouw ideale werkplek eruit?

Een Dan Kubin Sidewinder V6, Rotaryworks Direct Drive, Bishop Wand Packer, Musotoku Power Supply, Hard Craft Company Clipcord/RCA, en mijn Killer Ink-basisproducten zoals:

En een mooie, opgeruimde opstelling met een klant die stevig zit.

Heb je advies voor beginnende artiesten of leerlingen?

Naar mijn mening zijn er drie basisprincipes voor tatoeëren: een duidelijke lijnvoering, veel contrast en een goede compositie. Gedurende je hele carrière moet je je richten op het voortdurend verbeteren en begrijpen van deze basisprincipes. 

Je moet van tatoeëren houden, de geschiedenis van tatoeëren leren kennen, en de artiesten en vernieuwers. Weet waar het begon. Wees geduldig en werk hard. Als je denkt dat je hard werkt, werk dan nog harder. Probeer elke dag te tekenen, vooral op de dagen dat je er geen zin in hebt.

Houd van deze unieke en bijzondere cultuur en omarm deze. Als je er deel van uit mag maken, dan heb je buitengewoon veel mazzel. Bedenk dat tatoeëren, als het goed wordt gedaan, meer een levensstijl is dan een ambacht.  

Dit is een tijdrovende en soms onvergeeflijke taak, maar wel een buitengewoon lonende. Het is geen gemakkelijke weg, maar wel een leuke.

Heb je advies voor beginnende artiesten die voor het eerst een conventie bezoeken?

Ik vind conventies erg leuk. Het is een geweldige plek om van je collega's te leren, nieuwe mensen te ontmoeten en volledig ondergedompeld te worden in de cultuur van het tatoeëren. 

Voor nieuwe en opkomende artiesten zou ik willen zeggen dat dit een kans is om te leren van en te socializen met gelijkgestemde mensen en artiesten die je bewondert. Als je bij de juiste shows bent, krijg je met eigen ogen te zien hoe enkele van de meest uitzonderlijke artiesten in het echte leven te werk gaan.

Op basis van mijn ervaring bij de vele shows die ik heb bezocht, is dit de meest gastvrije en warme gemeenschap om deel van uit te maken. Wees niet nerveus. Ga even langs, praat met je buren en je klanten. Geniet er vooral van.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Vooruitgang blijven boeken in het tatoeëren en elke dag proberen beter te worden. Ik kijk ernaar uit om de komende jaren meer te reizen. Ik kijk ook erg uit naar de interessante kansen waar we aan hebben gewerkt en die hopelijk halverwege dit jaar werkelijkheid worden.