Priit Salusoo is afkomstig uit Estland en werkt momenteel vanuit Tattoo Circle Passau in Beieren. Hij heeft bewezen dat hij een veelzijdige artiest is die zich kan aanpassen aan zwartwerk, kleur en zwart/grijs stijlen.

Met een veelzijdigheid waar de meeste kunstenaars jaloers op zouden zijn, bestrijken Priits overwegend donkere en gothic tatoeages een enorm scala aan stijlen en onderwerpen, van zeer gedetailleerde mythische en natuurlijke elementen tot rijke black-out tatoeages - en hij verwaarloost de kleur ook niet.

We hebben Priit bijgepraat over zijn reis, zijn ontwerpproces en wat hij nog meer hoopt te bereiken in de toekomst!

Kunt u ons vertellen waar je vandaan komt en hoe je naar Beieren bent toegekomen?

Ik kom uit Noord-Europa, Estland. De odyssee naar Passau in Neder-Beieren begon in Oostenrijk toen ik daar jaren geleden tatoeëerde. Ik had het geluk op het spoor te komen van Robert Seidel, die me vroeg om te helpen bij het opbouwen van een nieuwe tattoo studio. Het kostte veel moeite en een paar tegenslagen, maar nu is het 6 jaar later, en de studio heeft de perfecte omstandigheden voor artiesten ontwikkeld

Hoe was het leven voordat je een tattoo artiest werd?

Van jongs af aan is kunst altijd een groot deel van mijn leven geweest, maar ik had er toen nog niet echt een uitlaatklep voor. Ik haalde mijn middelbare schooldiploma en ging daarna verder met een opleiding tot smid. Ik heb daar ongeveer twee jaar in geoefend, maar het werd duidelijk dat mijn hart er niet sneller van ging kloppen, dus ben ik gestopt.

Dit jaar in juli vier ik dat ik al 20 jaar werkzaam ben als tatoeëerder. Er was dus niet veel tijd en zin om andere wegen te bewandelen. Ik vond die ene.

Wat inspireerde je om een tattoo artiest te worden?

Het was nogal een natuurlijke gang van zaken, gezien het feit dat ik al sinds ik me kan herinneren met tatoeages bezig was. Mijn oom had gevangenistatoeages en die vielen me meteen op - het was kunst die ik nog nooit eerder had gezien. Het had zo'n duisternis, complexiteit en was diep conceptueel. Toen wist ik het.

In die tijd (begin jaren 2000) was het een hele uitdaging om aan de juiste tatoeage-apparatuur te komen. Daarom moest ik veel zelf uitvinden, zoals het zelf maken van machines en het lenen van inkt van verschillende studio's. Ja, inkt lenen! In die tijd kon je nog geen inkt van het internet kopen zoals tegenwoordig - er was zelfs speciaal inktpoeder dat ze mengden met glycerine.

Ondanks deze moeilijkheden, had ik nog steeds een enorme energie, verlangen en vasthoudendheid.

Hoe zou u uw stijl omschrijven (of uw favoriete stijl om te tatoeëren)?

Ik zou mijn stijl eerder omschrijven als donker realisme of surrealisme, maar tegelijkertijd meng ik graag verschillende stijlen door elkaar om mijn eigen "handschrift" te creëren, een bepaalde stijl die mensen kunnen herkennen als ze naar mijn werk kijken.

Bovenaan mijn lijst van favoriete stijlen staan patronen, omdat het een zekere discipline in de kunst brengt en visionair denken stimuleert.

Ik hou ook van kleurrijke neo-traditionele tatoeages, waarbij ik het gebruik van kleur en het tekenen van stripfiguren vereer - het geeft de geest de ruimte om te dwalen.

Waar krijg je inspiratie?

Op alle plaatsen is het leven zelf inspirerend genoeg. Elk ding dat we in de kunst zien, bestaat rondom ons. Muziek, fotografie, film, stilte, parallellen over verschillende onderwerpen, Taoïsme.

Wat is jouw tatoeage ontwerpproces?

Ik heb een verfijnde werkwijze die voor mij het beste werkt en erg handig is. Eerst maak ik me vertrouwd met de gegeven trefwoorden en voorbeeldbeelden van de klant om hun visie en idee te begrijpen. Ten tweede zoek ik naar beeldmateriaal of teken ik met de hand indien nodig, en ten slotte stel ik een digitaal Photoshop-model samen voor het specifieke gebied - arm, been, rug, enz.

Het kan van 10-15 minuten tot een paar uur duren, afhankelijk van details en verschillende lagen. Er zijn uitzonderingen, maar meestal ziet de klant de schets vlak voor hun afspraak, en uit ervaring weet ik dat ik klaar moet zijn om binnen zeer korte tijd een nieuw ontwerp te maken als dat nodig is.

Wat is je favoriete onderdeel van je baan?

Er staan er heel wat op deze lijst: een portie vrijheid en controle hebben over mijn tijd, mensen met meer zelfvertrouwen zien vertrekken, de opwinding van de voorbereiding van elke sessie, en mensen ontmoeten met verschillende achtergronden. Het is een levensstijl, geen baan!

 Kun je ons iets vertellen over je huidige tattoo studio's en wie er met je samenwerken?

Momenteel werk ik in twee tattoo studio's.

Mijn thuisstudio is in Tallinn, Estland, Roosikrantsi Tattoo, die ik deel met mijn langdurige collega Ann Keevallik en haar leerlinge Liisa Berezkin.

De Duitse studio, Tattoo Circle Passau, brengt de wereld samen. Er werken talloze internationale en lokale artiesten, zoals Georgi Kodzhabashev, Lazar Lazarov, Laszlo Pali, Matyas Halasz (Csiga), Tsoie, Dmitri "De Loop", Greg Zabaryllo, Marcella, Mateusz "Lisu" Lisiewicz, enz. We hebben een aangenaam, hartelijk en sterk team samengesteld. Zoveel talent verzameld op één plek.

Wat zou jouw perfecte werkdag zijn?

Op een perfecte dag is er een symbiotische, harmonieuze en vreedzame samenwerking tussen de klant en de kunstenaar.

Het tattoo ontwerp is spannend voor de klant en mij. Ze zijn goed uitgerust, brengen een goede vibe mee, hebben gegeten en zijn niet te laat!

Wat is je favoriete onderwerp om te tatoeëren?

Ik vind het altijd leuk om geïmproviseerde stripfiguren, dieren, old school pulp illustraties, occulte/trucistische ontwerpen, muzikanten, en patronen op de huid te zetten.

Welke tattoo machines gebruik je?

Mijn favoriete machine was geruime tijd de Cheyenne Hawk Spirit, die ik nog steeds af en toe gebruik.

Momenteel gebruik ik FK Irons Flux en EXO als een verdere ontwikkeling van draadloze machines.

De kleuren zijn van de World Famous Ink en de naaldcartridgesystemen van Cheyenne en KWADRON.

Voor stencil primer heb ik een langdurige sponsor, Electrum. In het algemeen, koop ik al mijn materiaal via de Killer Ink website.

In 2009 maakte je een albumcover voor Viirastus, hoe is dat zo gekomen, en zou je meer kunst voor muziek willen maken?

Zeer onverwachte en interessante verrassingsvraag!

Dit album is nog steeds in vrij underground status en beperkt. Het begon allemaal met het feit dat ik hun logo ontwierp, dus de natuurlijke voortzetting was om ook demo-illustraties te tekenen.

In de loop der jaren heb ik een handvol logo's en album artwork voor verschillende bands ontworpen. Ik heb er altijd voor open gestaan om met bands samen te werken en op dit moment zijn er verschillende interessante ontwerpen in de maak.

Wat voor muziek vind je leuk?

Metal heeft altijd een speciale plaats in mijn leven gehad, maar het heeft zich door de decennia heen gemengd met electronica, jazz, post-rock, enz..

Ik beperk me niet tot één stijl; metal heeft een sterk gewicht gehad en heeft dat nog steeds, maar mijn eigen ontwikkeling en denkwijze hebben veel invloed van andere genres met zich meegebracht.

Maak je nog andere kunst en zo ja, kun je ons daar iets over vertellen?

Ja, natuurlijk. Ik teken veel academische kunst en schetsen. Ik schilder ook.

Wiens tattoo kunst inspireert je?

Ik wil hier geen namen noemen, maar er zijn veel getalenteerde kunstenaars die mij inspireren.

Meestal bekijk ik de tatoeage vanuit een technisch oogpunt - de compositie en de verbinding met het lichaam. Om eerlijk te zijn, zelfs een minimalistische kleine tatoeage kan opwindend zijn in zijn pure uitvoering, die een sterke boodschap overbrengt.

Ik ben onder de indruk van de zeldzame transparantie die kunstenaars tegenwoordig aan de dag leggen wanneer ze hun inkt uploaden naar socials zonder deze met filters zo te bewerken dat de kleuren onrealistisch fel zijn. Als je dat wel doet, kun je bij je eventuele toekomstige klant de valse indruk wekken dat de kleuren van nature zo fel zijn, wat niet waar is.

Heb je plannen om dit jaar tattoo conventies/gast plekken bij te wonen?

De Landshut Conventie is momenteel gepland voor juni, en ik ben van plan om dit najaar te gast te zijn in NYC/Chicago.

Heb je prijzen gewonnen waar je over wilt opscheppen?

Ik heb in de loop der jaren vele prijzen gewonnen, maar de prijzen zelf zijn slechts materiële zaken die geen bijzondere voldoening schenken.

Het belangrijkste aspect is de kunst zelf die je op de huid aanbrengt, waar je jaren later met trots naar kunt kijken. Om daar verder op in te gaan: de herinnering aan de prijs vervaagt meer dan het kunstwerk dat ik op de huid heb aangebracht, dus de inkt zelf is voor mij belangrijker..

Zijn er tatoeage stijlen die je zou willen proberen, maar nog niet hebt geprobeerd?

Ik zou graag borduurwerk (patch stijl), psychedelische en erotische stijlen willen proberen.

Zijn er onderwerpen of afbeeldingen die je nog niet getatoeëerd hebt maar wel zou willen?

Die zijn er zeker, maar het is nog steeds verbonden met muziek, bv. Placebo, Queen, iets punkrock.

Wat heeft de toekomst in petto voor Priit Salusoo?

Om het kort te houden - meer kunstprojecten, schilderen, muziek componeren, en reizen.

Ik hou niet van speculeren over de toekomst, want we moeten altijd rekening houden met het onverwachte..          

Hopelijk heb je genoten van dit interview met Priit Salusoo - bekijk ook zijn werk op Instagram!