Noorse tattoo-artiest en mede-eigenaar van het Dropout Collective in Kopenhagen, Ruben Langsted maakt zwart en grijs werk geïnspireerd door klassieke kunst en architectuur.

Van het begin van zijn carrière tot een wereldberoemde artiest met volledige artistieke controle over zijn werk, zijn Rubens tatoeages mettertijd steeds beter, groter en ingewikkelder geworden..

We vroegen hem naar zijn kunstachtergrond, hoe hij tatoeëerder is geworden en de seminars die hij samen met collega Dropout Collective-artiest Chris Henriksen geeft!

Hoe zag je leven eruit voordat je een tattoo artiest werd?

Voordat ik een tattoo artiest was, studeerde ik digitaal tekenen en visuele communicatie in Noorwegen om mijn bachelor te behalen. Toen ontmoette ik mijn vriendin en verhuisde ik naar Denemarken om bij haar te blijven! Toen ik hier kwam, werkte ik in een kleuterschool als assistent en vond het geweldig. Als ik geen tattoo-artiest was, zou ik zeker in het onderwijs werken....

Wie heeft je echt geïnspireerd toen je begon met tatoeëren?

De kleuterschool waar ik werkte lag vrij dicht bij de rosse buurt van Kopenhagen, wat betekende dat ik elke dag op weg naar mijn werk allerlei mensen zag. Er waren ook veel tattoo shops in de buurt, en dit was de eerste keer dat ik echt in aanraking kwam met tatoeages, want die waren zeldzaam waar ik opgroeide in Noorwegen. Nu zag ik overal tatoeages - goede ook! Dit was ongeveer in dezelfde tijd dat de populaire tattoo TV shows begonnen uit te zenden, en de interesse in tatoeëren nam toen zeker toe.

Hoe zou je je tattoo kunststijl omschrijven?

Mijn stijl is gebaseerd op zwart en grijs realisme, en mijn thema's variëren van natuurlijk tot Grieks/Romeins en andere culturen. Het werk dat ik maak is altijd grootschalig en beslaat vaak grote delen van het lichaam. Toch lijkt mijn werk niet te dramatisch of vulgair - het is rustig en gemakkelijk leesbaar.

Hoe lang ben je al bezig met tatoeëren?

Ik begon mijn stage rond november 2012, dus 10 jaar!

Kan je ons vertellen over je tattoo werkplek?

Ik heb veel verschillende apparatuur, machines, naalden, enz. uitgeprobeerd om uiteindelijk te komen tot degene die ik nu gebruik. De Bishop Power Wand 5.0 Liner is mijn go-to machine, en is een absoluut beest. Het heeft een sterke punch en verzadigt echt snel, maar het is belangrijk om rekening te houden met het voltage zodat je de huid niet overwerkt met de combinatie van zo'n krachtige machine en bugpin naaldconfiguraties..

Nu we het erover hebben, mijn naalden zijn van het geweldige KWADRON team. Ik heb een vaste opstelling van 0,25/07 round liners, 0,25/09 curved mags en 0,25/13 curved mags. De 13 is mijn favoriet, en die gebruik ik de laatste tijd voor het meeste werk. Zorg ervoor dat je de nieuwe premium Sublime Cartrdiges bekijkt, die zijn verbluffend goed.

Ik gebruik ook Hustle Butter voor zowel de tatoeage als het genezingsproces. Ik gebruik het zelfs thuis voor dagelijkse behoeften - met kleine kinderen in huis is er altijd wel een kleine blauwe plek die wat extra verzorging nodig heeft!

Wat is jouw favoriete thema om te tatoeëren?

Alles waar ik me in kan verdiepen en iets nieuws kan leren! Het is soms net een reis in de tijd als ik meer te weten kom over de geschiedenis achter de referenties.

Ga je uit van een ontwerp of van het lichaamsdeel waaraan je werkt?

Altijd vanuit de vorm van het lichaam. Het is voor mij het belangrijkste om het gebied dat we gaan bestrijken te zien en met mijn cliënt over de visie te praten voordat we ook maar iets gaan ontwerpen. We kunnen een thema afspreken, maar ik maak geen ontwerp voordat de klant er is

Dit is om de grenzen van de klant te begrijpen en een langetermijnvisie te creëren. Ik zou dit niet kunnen doen via een e-mailcorrespondentie, want het is een conclusie die ik trek in mijn eerste gesprek met klanten. Als iemand bijvoorbeeld geboekt is voor een mouw, maar hij weet al dat er de volgende keer een borststuk of rugstuk komt, dan is het misschien het beste om in een ander gebied te werken dan oorspronkelijk afgesproken, afhankelijk van de referentiefoto's die we vinden.

Heb je ooit klassiek of architectuur gestudeerd?

Ik heb 6 jaar kunstgeschiedenis gehad op school, en architectuur heeft me altijd geïnspireerd. Ik heb het geluk in een geweldige stad met oude gebouwen te wonen. In het algemeen zijn er verbazingwekkend veel referenties in veel Europese steden. Als ik reis, stop ik om naar hoeken en ramen te kijken, en krijg meteen een idee waar dat op het lichaam zou moeten komen!

Je maakt enkele zeer grote stukken, heb je ooit een volledig lichaam gedaan?

Ik zou zeggen dat bijna al mijn klanten langzaam hun hele lichaam laten doen. Zijn we dat niet allemaal? In 2020 deed ik een volledige torso, rug, voorkant en beide mouwen in ongeveer 7 maanden bij een zeer toegewijde klant. Ik deed ook een 90% bodysuit tijdens de eerste jaren van mijn carrière.

Hoe lang heb je getatoeëerd voordat je je op je gemak voelde om volledige artistieke vrijheid te eisen?

Ik voelde me snel op mijn gemak, maar hoe meer je weet, hoe minder je weet. Ik voel me nog steeds op mijn gemak, maar er zit zeker een bewustzijn in mijn ontwerpen waar ik jaren aan gewerkt heb om het volledig te begrijpen. Nadat ik leerlingen begon te krijgen, moest ik mijn kennis in iets concreters gieten, en toen begon ik mezelf te begrijpen en waarom ik bepaalde dingen doe zoals ik ze doe. Begrijpen waarom ik iets doe is fundamenteel voor de ontwikkeling van mijn mentaliteit - het houdt me scherp en voorkomt dat ik te zelfgenoegzaam word. Daarom is lesgeven altijd belangrijk voor me geweest. Het geeft me zoveel te bespreken met collega's die geïnteresseerd zijn in leren..

Hoe zijn je klanten meestal?

Mijn cliënten zijn meestal mannen van 25-40 jaar oud. Ik merk dat ik veel raak met mijn cliënten, in die zin dat familie en zaken belangrijk zijn. Zij zijn meer dan de gemiddelde persoon geïnteresseerd in de kunst zelf, en zijn op een plaats in hun leven waar kwaliteit belangrijk is. Mijn klanten zijn zeer toegewijd en vertrouwen erop dat ik mijn ding doe. Ik ben iedereen die ik in mijn stoel heb voor altijd dankbaar!

Heb je ooit een collaboratieve tattoo gedaan?

Ja, dat heb ik! De spannendste is een kleine samenwerking die ik deed met mijn lieve collega Ester Tarabal, zij deed de kroon op mijn klant Alexandar, die van mij een volledige torso kreeg. De kroon springt eruit als het enige gekleurde deel van het stuk en ik ben super blij met hoe het past. Normaal geniet ik niet zo van samenwerkingen, behalve het sociale aspect natuurlijk.

Wie werkt er bij Dropout Collective met jou?

Je kan al onze artiesten bekijken op onze IG pagina @dropout_collective of op dropout.dk! Over het algemeen denk ik dat we een sterk team hebben met een aantal van de meest toegewijde artiesten in Denemarken.

Is het stressvol om je eigen studio te runnen en tegelijkertijd te tatoeëren?

Ja, zeker. Het is een goed gevoel om bezig te zijn, en daar mag ik niet over klagen. Gelukkig zijn de artiesten die bij Dropout werken geweldig in het helpen met de dagelijkse klusjes. Het is ook veel gemakkelijker om dit samen met Chris te doen, die dezelfde ambities en toewijding heeft als ik..

Waarom is het een "Collectief" in plaats van een studio?

Toen we het er voor het eerst over hadden om samen een atelier te openen, hadden we een gemeenschappelijk idee om een ruimte te creëren waar inspirerende kunstenaars onder de juiste omstandigheden zouden gedijen. Al onze kunstenaars zijn onafhankelijk, en niet afhankelijk van de winkel, anders dan om hun kennis in te brengen en elkaar te motiveren om elke dag iets beters te creëren. Dit is ook belangrijk omdat we geen managers of receptionisten hebben die alles voor ons doen. Het is belangrijk dat iedereen bijdraagt. In principe is Dropout Collective gemaakt door kunstenaars voor kunstenaars..

Wat is het verste dat iemand heeft gereisd om door jou een tattoo te laten zetten?

Ik zou zeggen dat ongeveer 60% van mijn klanten uit de VS komt en de rest uit Europa of Denemarken. Ik heb klanten gehad helemaal uit Hawaï en Australië. Best gek, en ik voel me nederig als iemand zo toegewijd is. Het houdt me scherp en zorgt ervoor dat ik altijd voor betere resultaten ga..

Wat heb jij besproken in het seminar dat jij en Chris Henriksen dit jaar hielden?

Dit was de eerste keer dat ik een verweven seminar had, wat betekent dat we twee enorm verschillende stijlen, denkwijzen en benaderingen tegelijk zouden doornemen. Het was een lang seminar, ongeveer 7 uur. We behandelden zowat alles, van inzicht in onze achtergrond tot uitvoering, het vinden van de juiste referenties, algemeen ontwerp en mappingtechnieken, plus nog veel meer. Ik hoop de seminars volgend jaar online te volgen!

Experimenteer je wel eens met kleuren?

Ik ben bezig met een World of Warcraft been sleeve in full colour, want dit is een oude klant die ik al super lang ken. Ik kijk er nooit naar uit om eraan te werken, maar als we de tattoo daadwerkelijk aan het zetten zijn is het toch enigszins leuk!

Hoe belangrijk is het voor een klant om zijn artiest te vertrouwen, en hoe kunnen artiesten helpen dat vertrouwen op te bouwen?

Ik bedoel, het is het belangrijkste, punt. Als ik niet het gevoel heb dat de klant vertrouwen in mij heeft om mijn stijl of ideeën uit te voeren, tatoeëer ik hem liever niet. Ik maak dit duidelijk in mijn boekingsformulier online. Als mensen hier niet mee akkoord gaan, is dat eerlijk - dan kunnen ze bij iemand anders boeken, en is iedereen blij!!

Heb jij enige ervaring die je aan leerlingen zou willen doorgeven?

Kijk omhoog! Reis, en begrijp dat goede kennis niet altijd zo toegankelijk is als het lijkt. Online seminars en YouTube video's over "hoe word ik een tattoo artiest in 1 maand" of "hoe verdien ik snel geld" zijn gewoon onzin, en het is naar mijn mening de verkeerde manier om het tatoeëren te benaderen. Tatoeëren gaat over kilometers - focus op waar je nu bent en geniet van de hobbelige rit.

Ten tweede, richt je niet te veel op sociale media. Je moet je richten op het begrijpen van je gereedschap, de technieken en een goede artiest zijn voor de klanten in je stoel. Zo bouw je snel een solide en trouwe klantenkring op. Vergelijk jezelf met jezelf.

Ten derde, wees nederig. Laat je koptelefoon vallen en wees altijd beschikbaar voor je collega's en klant. Neem tatoeëren serieus, waardeer dat je op weg bent om het beste vak ter wereld te leren.

Hoeveel tattoos heb jij en heb jij een favoriet?

Gek genoeg heb ik alleen traditionele kleurentatoeages. Er is iets met de old school mentaliteit waarmee ik me echt verbonden voel en die ik in zwart en grijs wil brengen. Ik heb mijn torso en het grootste deel van mijn benen gedaan, maar ik moet nog een paar lege plekken invullen!

Hoe is de tattoo scene in Kopenhagen?

De scene hier is niet zo goed als ik weet dat het zou kunnen zijn. Er is veel talent en veel winkels met zeer goede artiesten, maar we hebben iets meer nodig, zoals een integere conventie. Hopelijk pakt iemand dat snel op.

Wat is het leukste aan je werk?

Mijn collega's, en de vrijheid die het is om mijn eigen baas te zijn. Er is gewoon zoveel te zeggen over tatoeëren, ik verheug me vaak over het feit dat ik betaald krijg om zoveel plezier te hebben! Er is ook het aspect van zelfontplooiing en het feit dat niemand je kan tegenhouden om beter te worden - buiten jezelf natuurlijk. Het feit dat alles in mijn eigen handen ligt, is tegelijk machtig en beangstigend.

Wat doe jij graag in je vrije tijd?

Ik breng zoveel mogelijk tijd door met mijn familie. Zij zijn mijn motivatie. s Avonds ben ik ook graag een nerd, die videospelletjes speelt - het is altijd een ontsnapping voor mij geweest, niet dat mijn leven verstikkend is! In warmere seizoenen werken mijn vrouw en ik in de tuin, iets waar ik veel plezier aan beleef.

Ga je in 2023 naar conventies?

Ik heb nog geen conventies geboekt, maar er zijn zeker plannen voor de VS in 2023!!

Wat is de volgende stap voor Ruben Langsted?

Dit jaar heb ik het meest geleerd over het runnen van een winkel. Er zijn gewoon zoveel aspecten aan het omgaan met artiesten, klanten, inventaris en administratie dat ik nu voel dat het stabiel gaat. Nu gaat het erom de studio zo goed mogelijk te maken. Ik denk niet per se dat "grote stappen" de manier is, mijn basis is Dropout Collective en mijn familie; dat is waar ik mijn focus op moet leggen.

We hopen dat je hebt genoten van ons gesprek met Ruben Langsted, expert in zwart en grijs uit Kopenhagen - volg zijn werk op Instagram of Facebook!