Geometrische en dotwork expert Sudanim creëert prachtige tatoeages op grote schaal vanuit zijn eigen studio Rebel With A Cause in Staffordshire, Verenigd Koninkrijk.

Sudanim is sterk geïnspireerd door Aziatische tatoeagestijlen en zijn werk bevat vaak een mix van geometrische, ornamentale en dotwork stijlen, evenals culturele symbolen uit Thailand en daarbuiten.

We spraken met Sudanim over hoe hij zich in de loop der jaren heeft verbeterd, waarom hij liever symmetrisch werk uit de vrije hand maakt dan sjablonen te gebruiken en wat zijn bewonderaars deze kerst voor hem kunnen krijgen...

Wie heeft je het meest geholpen of geïnspireerd aan het begin van je carrière?

Er was niet één specifiek persoon die me inspireerde of me hielp, maar ik nam aspecten van veel verschillende mensen en bestudeerde ze onophoudelijk om te begrijpen wat zij beter deden dan ik. Op een gegeven moment, als ik zo hard bleef werken en studeren, wist ik dat ik de kloof zou kunnen dichten.

Toen ik 16 was, ging ik in Italië werken voor een tatoeëerder genaamd Alle. Ik kreeg de kans om daarheen te gaan omdat hij zag hoe gedreven en gemotiveerd ik was. Hij had al vroeg een enorme invloed op me - ik was nog maar net begonnen met tatoeëren toen ik bij hem werkte en mijn tatoeages waren waardeloos. Mijn tekeningen ook. Hij nam alles met me door. Ik heb nooit iemand zoals hij ontmoet.

Als het gaat om inspiratie, zijn er drie grote invloeden voor mij. Xed Le Head - the Dot Father - was de meest gepassioneerde man die ik ooit heb ontmoet op het gebied van tatoeëren. Wat hij niet wist, was het niet waard om te weten. Ik hield van de urenlange gesprekken die ik met hem had. Hij was een genie. Marco Galdo - hij was het eerste zwarte, grijze en rode geometrische werk dat ik ooit had gezien. Dat heeft me aangezet tot mijn huidige stijl. Guy Le Tattooer - hij ziet er gewoon geweldig uit. Hij lijkt alles te kunnen tekenen en het te laten vloeien, ongeacht het canvas. Ik hou van de oude generatie tatoeëerders. Zij deden dit al toen het nog niet cool was. Ze zullen het altijd blijven doen. Buiten de industrie heeft mijn stiefvader me het meest geholpen. Zonder hem zou ik niet zijn waar ik nu ben.

Hoe beschrijf je jouw stijl van tatoeëren?

Dit lijkt me een moeilijke - het is stipwerk, geometrisch, ornamentaal, Aziatisch en tribal... allemaal samengevoegd, met wat extra durf. Ik heb niet het gevoel dat het echt in een specifieke categorie past; ik denk dat je het het beste "Modern Tribal" kunt noemen.

Hoe ontwerp je je tatoeages?

95% van de tijd heb ik geen idee wat ik aan het doen ben totdat de klant voor me staat. Ik bereid liever niets voor omdat elke lichaamsvorm anders is en ik er zeker van ben dat ik alles wat ik tatoeëer uit de vrije hand kan doen. Dat betekent niet dat ik het altijd doe, maar wel het overgrote deel. Ik tatoeëer grootschalige ontwerpen over veel verschillende contouren en ik wil graag dat mijn werk er vanuit elke hoek goed uitziet. Ik kijk naar de anatomie van de klant, bespreek welke dingen ze wel en niet mooi vinden, bepaal aan welke delen van de huid ze willen werken en probeer hun algemene doel voor de toekomst te begrijpen wat betreft dekking. Met een Sharpie zet ik dan een raster op het huidgebied, raster ik de spiervormen en kijk ik wat er gebeurt. Ik gebruik de aspecten van mijn werk die mijn klant mooi vindt, maar maak het ook uniek en flatterend voor hen.

Wat de basis van mijn ontwerpen betreft, geloof ik sterk in less is more. Het is heel moeilijk om heel weinig te gebruiken en het er toch goed uit te laten zien, maar ik vind dat het meer opvalt als je het goed doet.

Wanneer heb je Rebel With A Cause geopend en wie werken er met jou samen?

Ik opende mijn studio in 2016 toen ik 20 was. Ik wilde altijd al mijn eigen studio, zodat ik de uren kon draaien die nodig waren om de projecten te kunnen voltooien die ik wilde doen. Ik wilde ook een ruimte bieden aan gemotiveerde en gedreven kunstenaars en anderen een kans geven die ik nooit heb gehad. Ik wilde dat mensen een privéruimte hadden die ze zelf konden inrichten; zowel voor de privacy van de klant als om een meer persoonlijke ervaring te creëren. Het was belangrijk voor mij om gespecialiseerde artiesten te huisvesten in plaats van allround artiesten, omdat ik geen conflicten wilde tussen klanten. Bij Rebel With A Cause hebben we momenteel: Lily Heather voor full colour, Mac Simms voor abstract realisme, Nelli Nouveau voor neoromantiek, Demon Dotwork voor stipwerk, Lewis Lost voor zwartwerk en Miniature Realism voor micropretwerk!

Is het zenuwslopend om symmetrisch werk uit de vrije hand te doen?

Het was zenuwslopend toen ik er voor het eerst mee begon, maar gaandeweg kreeg ik het onder de knie... nu vind ik het makkelijker dan het gebruik van een sjabloon. Het voelt natuurlijker. Als je een symmetrisch sjabloon op bijvoorbeeld een iPad tekent en het vervolgens op de huid plaatst op de schaal waarop ik tatoeëer, is het ontwerp misschien wel symmetrisch, maar ziet het er niet zo uit vanwege het lichaam. Daarom was het zo belangrijk voor mij om die vaardigheid te ontwikkelen en mezelf te onderscheiden van alle andere dotworkers.

Wat is je favoriete motief om in je tatoeages te verwerken?

Thaise ornamenten. Ik vind ze leuk om naar te kijken en nog leuker om te tekenen en te tatoeëren. In het begin vond ik deze het moeilijkst en nu voelen ze het natuurlijkst aan. Ik heb voor mezelf referentiemappen gemaakt, verdeeld in drie categorieën: Beginner, Intermediair en Expert. Ik spendeerde een jaar lang elke avond een uur aan het tekenen en bestuderen van de vormen en het verloop ervan, beginnend met de beginnersmap en eindigend bij expert. Ik ben er nu van overtuigd dat ik Thaise ornamenten kan tekenen over elke contour op het lichaam, in elke richting en dat het er esthetisch mooi uitziet (ervan uitgaande dat de persoon die het ziet mijn stijl mooi vindt). Tegenwoordig is dit wat mijn klanten het vaakst vragen.

Wat is je favoriete tatoeage die je het afgelopen jaar hebt gezet?

Het is moeilijk om een favoriete tattoo te kiezen, maar eentje die er voor mij uitspringt is de volledige freehand rug en billen die ik voor Anastasia heb gedaan. Het is al jaren geleden dat ik zwart en grijs dotwork heb gedaan - dit is de eerste keer dat ik het in mijn eigen stijl heb gedaan en ik heb er echt van genoten. Het was een uitdaging om drie exact dezelfde mandala's op verschillende schalen te tekenen - ze zat elke sessie ook ongelooflijk goed. Anastasia was ook een echte zeldzaamheid bij het helen; als je aan zulke grootschalige projecten werkt, is het niet ongewoon dat je een paar retouches nodig hebt, maar zij had er geen enkele nodig.#

Kunt u ons vertellen hoe uw werkstation werkt?

Ik gebruik het META Workstation (zonder wieltjes, dus lager en ondanks dat ik de opzetstukken heb, gebruik ik die ook niet - een beetje vreemd, maar het past beter bij me op deze manier). Ik gebruik overal Kuro Sumi-inkt voor. Mijn standaard inktset is: Outlining Black, Angel, Saint, Sinner en Crusader Red. Als ik werk aan een project dat een coverup inhoudt, gebruik ik graag dekkend grijs, afhankelijk van hoe donker de bestaande tattoo is. De tinten die ik hiervoor gebruik zijn Limestone, Serpentine en Calcite Grey. Ik heb goede ervaringen met het gebruik van deze tinten voor dat doel. Als ik werk aan projecten met meer bloemen of in Tibetaanse stijl, gebruik ik ook Empire Red en Golden Lemon.

Ik gebruik KWADRON of Killer Ink naalden. Ik gebruik alleen grotere groepen en deze twee merken zijn het meest consistent. Ik gebruik veel verschillende machines, afhankelijk van wat ik aan het doen ben, maar mijn favoriete machines zijn de Lithuanian Irons Moonlight Liner, Stigma-Rotary® Beast en mijn op maat gemaakte Fabio Mendez spoelset. Mijn voorkeur is altijd uitgegaan naar machines met een meer traditionele stijl. Ik heb een op maat gemaakte voeding laten maken door Hard Craft Co; mijn logo staat erop en het is eigenlijk gewoon een grote baksteen. Ik heb TATSoul "Tobacco" meubels in mijn kamer, hoewel ik de armleuning nooit gebruik. Ik heb het liefst zo min mogelijk om me heen, want ik haat het als dingen in de weg staan. Ik verplaats de cliënt gewoon naar de zijkant van het bed en gebruik het bed als armleuning.

Waarom wilde je werken met Kuro Sumi?

Wanneer ik aan grootschalige projecten werk en mijn klanten meerdere sessies bij elkaar zitten, is het heel belangrijk voor mij om ervoor te zorgen dat mijn set-up elke keer dat ze terugkomen precies hetzelfde is. Ik heb nog nooit een merk gebruikt dat zo consistent is als Kuro Sumi. Elk flesje is precies hetzelfde qua consistentie, kleur en hoe het geneest, dus ik weet altijd precies wat ik krijg. Dit is een van de belangrijkste dingen voor mij. Ik heb in het verleden andere inkten gebruikt en die zijn niet helemaal hetzelfde. Ik vertrouw vrij sterk op grijze washes voor mijn dotwork en ook als onderdeel van mijn hele proces; soms waren ze te verdund of niet verdund genoeg, of ze scheidden zodra je ze in de inktdop goot. Ik heb dit probleem nog nooit gehad met Kuro Sumi-inkt.

Mochten je bewonderaars dit lezen, wat staat er dit jaar op je kerstlijstje?

Ik zou graag een landelijke boomhut willen met tatamimatten op de vloer, zodat het een beetje op een dojo lijkt... of anders zou ik graag een Japanse machiya ergens in de Midlands willen, zodat ik makkelijk van en naar mijn studio kan komen. Ik zou ook heel graag een aap als huisdier willen.

We hopen dat je hebt genoten van ons gesprek met Sudanim - ga en bekijk meer van zijn werk op Instagram of Facebook, of bekijk de verscheidenheid aan getalenteerde kunstenaars op Rebel With A Cause!