Geometrische, decoratieve en dotwork-kunstenaar Tasha-Leigh Stewart maakt gedetailleerde blackwork-tatoeages vanuit haar eigen studio, Kaleidoscope Tattoo Collective in West Sussex.

Geïnspireerd door wiskunde en kunst heeft Tasha-Leigh haar vaardigheden in de loop der jaren ontwikkeld om een wereldwijd bekroonde kunstenaar te worden met haar overwegend decoratieve blackwork.

We hadden een gesprek met Tasha-Leigh Stewart over het samenwerken met haar man, het vinden van geometrie in alles om haar heen, en de grappigste prijs die ze tot nu toe heeft gewonnen!

Wat wilde je worden toen je jonger was?

Het eerste dat ik me herinner, was architect. Ik weet niet echt wanneer dat verdween, maar vanaf jonge leeftijd waren kunst en wiskunde mijn grootste passies - ik denk dat ik daarom een geometrische tatoeëerder ben geworden!

Wanneer hebben jullie Kaleidoscope Tattoo Collective opgericht en hoe is dat tot stand gekomen?

Vóór Kaleidoscope Tattoo Collective had ik een kleine winkel, maar ik begon de naam te verachten, dus besloot ik het een nieuwe naam te geven. Toen ik dit deed, besloten ik en mijn man – die ook tatoeage-artiest is – om samen aan de slag te gaan, en zo werd Kaleidoscope Tattoo Collective geboren.

De naam kwam voort uit een mix van ons werk; geometrische patronen (mijn stijl), met abstracte aquarellen (zijn stijl) creëren een caleidoscoop.

Kun je je de eerste tatoeage herinneren die je ooit hebt gedaan?

Jazeker! Ik was aan het daten met een tatoeage-artiest, en hij had een annulering, dus hij vroeg me of ik mijn bijnaam op zijn krabbelbeen wilde zetten! Hij had daar al zoveel namen van vrienden en kenissen staan, dus ik dacht: waarom niet! Vanaf dat moment voelde het als een verslaving en ik heb er nooit spijt van gehad. Ik kreeg een stage aangeboden op basis van die tatoeage en het lijnwerk!

Hoe denk je dat je werk is verbeterd sinds het begin van je carrière?

Als ik terugkijk, krimp ik ineen, maar ben ik ook trots. Helaas kreeg ik in het begin niet veel steun, dus ik wist helemaal niet veel over de branche. Ik moest me er echt in verdiepen om het te begrijpen. Door de jaren heen werd ik gedwongen het steeds serieuzer te nemen en me echt te concentreren op wie ik wilde zijn als kunstenaar.

Ik heb onderweg een paar grote tegenslagen gehad. Ik heb in 2016 een beroerte gehad die mijn carrière definitief achteruit heeft gezet en het heeft lang geduurd voordat ik me weer normaal voelde. De Covid-periode heeft me er echt toe aangezet om te begrijpen dat dit het enige is wat ik wil doen en dat ik me volledig moest inzetten!

Het afgelopen jaar heb ik het serieuzer genomen dan ooit en ik doe er alles aan om dat nog verder te pushen. Ik breng meer tijd buiten het werk door met verschillende kunstmedia, reizen en praten met andere kunstenaars, wat me echt heeft geholpen de kennis te vergaren die ik in mijn werk kan gebruiken.

Tegenwoordig maak ik mijn stuk af en steek ik er nog eens 30-60 minuten in, en dat is waar de voortgang plaatsvindt.

Welke technieken gebruik je het vaakst?

Ik probeer graag een goede mix van lijnwerk, dotwerk en stippling in mijn werk te krijgen. Ik gebruik stippling als mijn drop-shading, waarvoor de meesten een mag gebruiken, maar ik hou gewoon van hoe het eruit ziet en ik hou van stippling! Ik heb het ook nog niet eerder gezien, dus ik vind het leuk dat het anders is.

Waar haal je patrooninspiratie voor je stukken?

Vrijwel overal waar ik kijk. Ik heb de neiging om de geometrie in de meeste dingen te zien en het reizen met mijn werk het afgelopen jaar heeft me echt een aantal prachtige plekken laten zien en me veel inspiratie gegeven voor mijn werk. Ik heb de laatste tijd een beetje rust genomen vanwege het vele werken en reizen, maar ik ben van plan om echt te proberen alles wat ik heb gezien in mijn werk voor 2024 te verwerken.

Hoe kom je in de zone voor tatoeëren?

Mijn leven is 160 km/uur, serieus! Ik heb vier kinderen naast het tatoeëren en ben feitelijk eigenaar van het bedrijf. Ik krijg ongeveer 10 minuten stilte voordat mijn klanten arriveren, dus ik heb geleerd om vrij snel in die zone te komen!

Hoe ontspan je na een dag werken?

Tatoeëren is heel sociaal. Voor mij is dat in ieder geval zo, en ik kan voor Engeland spreken. Dus ik ontspan meestal graag door te gaan wandelen, koken, lezen... of me natuurlijk voor te bereiden op de klant van de volgende dag, want dat is wat ik echt doe na het werk, en de rest is slechts een bijzaak.

Ik probeer die dingen wel in te passen op mijn vrije dagen, en de verhuizing naar het platteland dit jaar heeft er echt toe bijgedragen dat het werkelijkheid werd.

Heb je prijzen gekregen waar je ons over wilt vertellen?

Ik heb dit jaar een paar prijzen gewonnen, en daar ben ik bijzonder trots op, omdat ik het grootste imposter-syndroom heb dat er is! Ik probeer mezelf tot het laatste moment te overtuigen om niet deel te nemen terwijl ik wil dat de wereld mij geheel opslokt.

Ik denk dat ik het meest trots ben op het behalen van de eerste plaats in Ornamental, Dotwork en Geometrisch op mijn allereerste internationale congres in Spanje. Vooral omdat het mijn werk zo goed categoriseert. Ik heb onderscheidingen op de plank staan met de tekst 'beste tribal' voor een puntwerkstuk, wat me altijd aan het lachen maakt. Blackwork heeft een lange weg afgelegd!

Wat brengt de toekomst voor Tasha-Leigh Stewart?

Nu ik klaar ben met het uitbreiden van mijn gezin, ben ik bang dat je nog veel meer van mij zult zien! Ik heb een aantal spannende dingen op de planning staan en ik kan niet wachten om ze te delen!

We hopen dat je genoten hebt van ons gesprek met Tasha-Leigh Stewart! Bekijk zeker haar werk op Instagram en Facebook en op Kaleidoscope Tattoo Collective, of bezoek haar op een conventie in 2024!