We hadden het genoegen om meer te weten te komen over Moriel Seror, een geweldige tatoeëerder en ondernemer, gevestigd bij Mori Occultum in München!

Lees ons gesprek met hem en ontdek hoe hij begon met tatoeëren, wat zijn favoriete horrortatoeage is die hij heeft ontworpen en hoe hij zijn stijl onlangs is gaan definiëren als surrealisme, omdat het meer creativiteit en expressie toelaat!

Kun je ons iets vertellen over je reis in de tatoeagebranche, van het laten zetten van je eerste tatoeage tot zelf een tattoo artist worden? Wat trok je in eerste instantie aan in de wereld van tatoeages?

Ik liet mijn eerste tatoeage op 16-jarige leeftijd zetten als verjaardagscadeau van mijn stiefvader. Ik moest kiezen tussen een tatoeage en een mobiele telefoon, maar hij vond mobiele telefoons destijds gevaarlijk, dus koos ik voor de tatoeage.

Mijn reis in de tatoeagewereld begon al op jonge leeftijd, maar het duurde nog een aantal jaren en ik liep verschillende paden voordat ik tatoeëerder werd. Toen we opgroeiden, hadden we het financieel moeilijk. Mijn moeder, een alleenstaande moeder van drie kinderen en zelf kunstenares, had moeite om rond te komen. Als kind wilde ik graag een succesvolle manager worden, bijvoorbeeld in de financiële sector of een vergelijkbare richting.

Uiteindelijk heb ik computerwetenschappen gestudeerd en heb ik een tijdje gewerkt als grafisch ontwerper en webontwikkelaar. Ondertussen breidde ik mijn tatoeagecollectie uit. Maar ondanks mijn intenties voelde ik mij nog steeds aangetrokken tot het leven als kunstenaar.

Toen ik een van mijn bezoeken aan mijn tatoeëerder bracht, vroeg ik of ik bij hem in de leer mocht. Hij ging akkoord, op voorwaarde dat ik een jaar lang zou oefenen en, als ik goed genoeg bleek te zijn, in zijn studio zou komen werken.

Je hebt veel over perfectie gesproken. Hoe vind je als kunstenaar de balans tussen streven naar perfectie, plezier hebben in ontwerpen en omgaan met het feit dat perfectie onmogelijk is? 

Perfectie bestaat niet en is de vijand van productiviteit. Streven naar grootsheid is veel effectiever.

Ik heb lang gedacht dat als je tevreden bent met je capaciteiten, je stopt met groeien. Maar de waarheid is dat het erom gaat blij te zijn met wat je hebt, zonder dat je ooit 100% tevreden bent. Zo blijf je tevreden, maar blijf je ook ontwikkelen.

Als je voortdurend streeft naar perfectie, leidt dat alleen maar tot ellende, omdat het onbereikbaar is. Ik denk dat het beter is om alles speels te benaderen. Als je je werk kunt gamificeren, heb je nooit het gevoel dat je een dag in je leven aan het werk bent.

Samenwerking lijkt een belangrijk onderdeel van jouw reis te zijn. Wat was de meest memorabele samenwerking waar je aan hebt meegewerkt en welke invloed had dit op je werk?

Waarschijnlijk mijn eerste grote samenwerking: het clownrugstuk dat we in twee dagen maakten. Ik heb aan dat project samengewerkt met Adrian Cier, Torsten en Kätlin Malm. De energie was ongelooflijk, we hebben veel gelachen en het voelde als een geweldige creatieve flow. Dat artikel ging viraal en zelfs grote persbureaus benaderden ons om het te publiceren.

Samenwerkingen als deze zijn geweldig om zowel je artistieke als je communicatieve vaardigheden te verbeteren. Als je samenwerkt met kunstenaars die je bewondert, word je gestimuleerd om je eigen werk naar een hoger niveau te tillen en sta je meer open voor opbouwende kritiek.

Kun je je werkstation voor ons beschrijven? Welke machines, naalden, inkt en voedingen gebruik je en waarom geef je daar de voorkeur aan?

Ik gebruik uitsluitend Cheyenne tattoo-machines en -naalden. Afhankelijk van het project wissel ik tussen de Sol Nova Unlimited 4,0 of 3,5-4,0 voor kleur en 3,5 voor zwart en grijs. Mijn magnumnaalden zijn altijd gebogen en 0,35, maar voor zwart- en grijswerk gebruik ik soms dunnere naalden.

Ik gebruik Intenze-inkt omdat deze bewezen heeft de beste resultaten op lange termijn te geven. Voor genezing vertrouw ik op Tattooarmour: het is de beste oplossing voor grootschalige tatoeages. Het absorbeert alle overtollige vloeistoffen, waardoor de klant optimaal beschermd blijft en het risico op fouten tijdens het genezingsproces tot een minimum wordt beperkt.

Mori Occultum wordt beschreven als een toevluchtsoord voor creativiteit. Hoe creëer je zo'n sfeer in je studio?

Bij Mori Occultum heeft iedere kunstenaar de vrijheid om zichzelf te zijn en op zijn eigen manier te werken. Creativiteit floreert wanneer je geest vrij is, en dat is iets wat wij prioriteit geven.

Wij stimuleren bovendien een hoge mate van artistieke uitwisseling tussen onze kunstenaars, waardoor iedereen samen kan groeien. Wanneer mensen zich gesteund voelen en de ruimte krijgen om zichzelf te uiten, bloeit hun creativiteit vanzelf op.

Wat is je favoriete horror-tatoeage die je ooit hebt laten zetten en wat maakt die voor jou bijzonder?

Het is absoluut het horrorclown-rugstuk waar ik het eerder over had. Het was ontzettend leuk om te doen en het resultaat mag er zijn. De samenwerking, energie en het eindresultaat maakten het voor mij een bijzonder project.

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd tijdens je carrière als tatoeëerder?

De belangrijkste les die ik heb geleerd, is dat je anderen niet moet laten bepalen wat je waard bent. Streef naar grootsheid, maar raak onderweg niet de weg kwijt.

Behandel iedereen vriendelijk, want je weet nooit wat ze doormaken. Geef zonder iets terug te verwachten, en je zult merken dat je uiteindelijk veel meer terugkrijgt.

Kun je ons iets vertellen over de seminars met We Make Artists en wat dat inhoudt?

WeMakeArtists is een platform voor artiesten op alle niveaus en biedt hoogwaardige seminars aan, geleid door enkele van de beste artiesten ter wereld. De productiekwaliteit en presentatie zijn onberispelijk.

Ik heb zelf veel van deze seminars bijgewoond, omdat er altijd wel iets nieuws te leren valt. De artiesten delen hun 'geheimen' voor succes en geven live demonstraties van hoe je deze tips kunt toepassen.

Als iemand interesse heeft, kunnen ze mijn promotiecode "mori" gebruiken voor korting.

Wat zijn je doelen voor de toekomst van Mori Occultum, zowel als studio als creatieve ruimte?

Wij willen het merk Mori Occultum laten groeien en de studio neerzetten als een referentiepunt voor kwaliteitswerk en professionaliteit op het hoogste niveau.

Elk jaar organiseren we een liefdadigheidsdag waarbij alle opbrengsten naar een goed doel gaan, maar ik plan iets nog groters: een liefdadigheidsconventie. Ik ben nog in de planningsfase, maar ik ben benieuwd wat dit idee gaat opleveren.

Ik kijk ook erg uit naar de conventie in Parijs in januari, en naar de liefdadigheidsconventie.

Beide evenementen zijn geweldige kansen om in contact te komen met andere artiesten en bij te dragen aan iets groters.

Hoe denk je dat je tatoeëercarrière zich de komende jaren zal ontwikkelen? En naar welke nieuwe uitdagingen of kansen kijk je uit?

Door de opkomst van AI is het lastig om de toekomst van welke sector dan ook te voorspellen, maar ik geloof dat de menselijke creativiteit zich zal blijven ontwikkelen. Zelfs in een tijdperk van computerisering en automatisering zullen mensen altijd manieren vinden om zichzelf uit te drukken.

Persoonlijk wil ik mij blijven ontwikkelen als kunstenaar, ondernemer en individu. Een van mijn doelen is om Tattooarmour de industriestandaard te maken voor de nazorg van tatoeages.

Hartelijk dank aan Moriel dat hij de tijd nam om onze vragen te beantwoorden. Het was een genoegen om meer te weten te komen over de man achter de kunst! Bekijk zeker zijn werk op Instagram via Moriel.Seror of bezoek Mori Occultum zelf!

Producten

Navigating through the elements of the carousel is possible using the tab key. You can skip the carousel or go straight to carousel navigation using the skip links.
3.5
TOT 10% KORTING
As low as: € 626,40 € 522,00 Normale prijs: € 696,00
L
As low as: € 13,44 € 11,20